miercuri, 10 iunie 2009

Costuri ascunse

Tocmai ce citeam un articol de IT, când o frază mi-a adus aminte de o problemă mai veche.

Citeam despre lansarea unui hard disk extern cu versiuni de 1TB, 2TB sau 4TB, când mi-a atras atenţia următoarea frază: "Versiunea de 4TB funcţionează decât cu Windows Vista deoarece Windows XP nu suportă hard diskuri cu o capacitate mai mare de 2TB". Deci dacă nu ştii asta, te duci în magazin, vezi acest produs, te minunezi (şi de preţ, care la 4TB ajunge la 650 dolari) şi zici: ce pana mea, îmi iau hard de 4 terra, să îi rup pe toţi (n.a.: prietenii). Scoţi grămăjoara de bani, iei animalul şi pleci bucuros acasă. Îl pui pe PC-ul tău de acum 3 ani, când ai făcut ultimul upgrade că atunci ai avut ceva bani ca să-ţi iei memorie, cuplezi febril bijuteria...... şi constaţi frustrat că nu merge. De ce nu merge. Şi tocmai ce-ţi închipuiai torentele toate trase pe acel hard, să dai la oricine orice noutate de film.. Dai telefoane la prietenii IT-işti, îţi strici prematur surpriza, da mă mi-am luat de 4 terra eşti nebun?, dar nimeni nu ştie de ce nu merge. Ar trebui să meargă. Ştiu, dar nu merge. L-ai băgat în priză? I-ai băgat cablul? În final, afli că trebuie să îţi instalezi Vista. Altă nebunie, alte costuri, alt timp pierdut. Poate nici nu-ţi place Vista, dar acum ce să mai faci? Vrei nu vrei, trebuie să te sacrifici.

Sau. Vreau să-mi iau "satelit" (vorbesc în numele omului de rând, care nu ştie, nu al meu personal). Adică să văd HD pe televizorul meu nou FullHD. Mă uit în cataloage, oferte, ooo ce ieftin: unele cu muştiuc, unele fără. Păi ce sunt tentat să-mi iau? Aia fără muştiuc, că-i mai ieftină. Greşit. Nu numai că-mi trebuie parabolica, îmi mai trebuie şi muştiucul, şi colac peste pupăză şi receiverul. Fără de care nu se poate, şi care face şi toată nebunia. Îhî. Exact asta am zis şi eu, că receiverul e al naibii de scump. Mi-a dat tot calculul iniţial peste cap.

Sau. M-am dus cu bunica să-şi ia telefon mobil. E păi explică-i lu' mama-mare la 77 de ani şi care e şi surdă de-o ureche (vorbeşte cu aia un pic mai bună), că pe lângă aparat îi trebuie şi un număr, o cartelă SIM, un abonament ceva. După jumătate de oră de explicaţii n-a înţeles nimic. "Ce-mi mai trebuie, mamă?" şi ochii ei de Bambi îţi îneacă lacrimile. Lasă mamaie că-ţi iau eu, matale odihneşte-te...

Sau. Explică-i unei atehnice care nu ştie decât Vuitton şi nu mai ştiu ce, ce-i trebuie ca să-şi facă "sait". "Vreau şi eu sait". Simplu. În 2 minute îl ai, mai aveam unul în frigider, îl păstram pentru mai târziu dar acuma, na, ţi-l dau ţie. "Am dat aici pe internet şi nu apar". Unde, pe internet? "Aici, când deschid calculatorul, scriu numele meu şi nu-mi dă frumos, aşa ca la alţii, îmi dă o listă urâtă. Vreau să le ordonez şi să pun poze". Încerci, găseşti aceiaşi ochi opaci, impenetrabili, n-a auzit în viaţa ei de nameserver şi domeniu punct ro. "Şi vreau să scoţi poza cu Google de aici, că e urâtă, vreau să pui poza mea. Se poate, nu?"

Şi ca astea sunt exemple multe, n-are rost să le înşir. Neînţelegerile de gen "de ce-mi trebuie şi asta, că eu vreau numai asta" apar pentru că omul nu caută informaţia completă, nu se interesează, nu cercetează, nu citeşte, nu întreabă. RTFM - "read the fucking manual", era o semnătură la modă mai acum câţiva ani în răspunsurile scrise de echipele tehnice. Ceea ce nu se prea mai întâmplă în ziua de azi. Toate achiziţiile de valoare erau precedate de lungi documentări, comparaţii, păreri împărtăşite. Acum nu mai e aşa? Sau mi se pare mie? Sau totul este cât mai compact, cât mai 3-în-1, 7-în-1, 25-în-1, încât când ajungi să îţi doreşti ceva ce nu se poate compacta, te bulversează, nu înţelegi de ce trebuie să cumperi 3 cutii în locul uneia singure?


Nu crede in miracole. Bazeaza-te pe ele.
Digital Elf loves ya all

Related Posts :



1 comentarii:

  1. B

    M-ai spart cu tipa atehnica :)) si cat de adevarat e.

    Faza e ca mai toate costurile astea devin ascunse pentru noi romanii din simplul motiv ca nu tinem pasul cu tehnologia.

    Pai in afara pe vremea cam 90% sunt pe Vista, cam 70% au recievere si etc. Aici e buba, ca suntem noi inapoiati. :(

Trimiteți un comentariu

Exprimă-te cu încredere. S-ar putea oricum să nu citească nimeni :D